Do galeriiSkontaktuj się z nami

Jaki model kasku wybrać do malowania aerografem?

Bardzo często klienci zadają mi to pytanie. Jednak odpowiedź niekoniecznie musi być tak prosta i oczywista jak może się wydawać. Każdy motyw, grafika, styl wykonania, czy efekt jaki chcemy osiągnąć jest inny i najlepiej byłoby każdy przypadek rozpatrzać indywidualnie. Generalnie w teorii najbardziej uniwersalny kask do malowania aerografem to prosty, gładki, minimum zakrzywień (okrągły jak kula), minimum wlotów powietrza, kolor jednolity (biały lub czarny w zależności od oczekiwanej grafiki) i wykończenie lakierowane w połysku. Postaram się jednak poniżej bardziej rozwinąć temat i po krótce omówić czym się kierować przy wyborze kasku, który zdecydujemy się uszlachetnić aerografem.



Po pierwsze - staraj się wybrać taki kask jaki Ci odpowiada!

Rzecz podstawowa. Bo jaki sens ma kupno kasku, w którym zupełnie nie czujemy się komfortowo ani bezpiecznie. Znaczy to, że mija się z celem kupowanie kasku niewygodnego, takiego którego użytkowanie docelowo będzie nas bardziej męczyło niż satysfakcjonowało. Kask ma nas cieszyć, a nie denerwować. A pomalowany dla nas aerografem ma nas cieszyć podwójnie.
Pamiętajmy też o najważniejszej sprawie: wybierzmy taki, w którym przede wszystkim jesteśmy bezpieczni. Bo de facto do tego właśnie stworzone zostały kaski - by chronić. I o tym przenigdy nie należy zapominać!


Po drugie - jaki motyw chcemy mieć namalowany na kasku?

Kluczowa sprawa przy wyborze kasku pod aerograf. To jaką grafikę/efekt chcemy mieć namalowane w dużej mierze oddziałuje na wybór modelu kasku. O ile są motywy, które nie mają szczególnych wymagań i nadają się praktycznie na każdy kask o tyle w niektórych przypadkach te wymagania są bardzo restrykcyjne i ograniczają wybór do wąskiego spectrum modeli. Głównymi czynnikami na jakie tutaj należy zwrócić uwagę to: kształt skorupy kasku, kształt i umiejscowienie wlotów powietrza oraz (w szczególnych przypadkach) dostępność akcesoryjnej szybki. Poniżej postaram się opisać główne rodzaje malowań i tym samym ułatwić decyzję przy wyborze kasku:



kask pod aerograf - motyw abstrakcyjny

Motyw abstrakcyjny sportowy
Malowanie najczęściej spotykane na kaskach kartingowych. Jest to dosyć uniwersalny motyw, który dużo wybacza jeśli chodzi o budowę kasku. Nie znaczy to oczywiście, że jest łatwy w wykonaniu. Chodzi o to, że w tym wypadku jesteśmy w stanie dopasować wzory, pasy i cienie tak, by współgrały one z "rzeźbą" kasku. Czasami to nawet dobrze, gdy kask ma swoje krzywizny i krawędzie, ale to już jest kwestia do indywidualnego rozpatrzenia w każdym przypadku osobno.

Wymagania:
- możliwie mała ilość wlotów powietrza
- możliwie dużo miejsca na grafikę (małe wloty)
- nieprzesadzona ilość zakrzywień

Przykładowe modele kasków:
- praktycznie większość dostępnych kasków



kask pod aerograf - motyw artystyczny

Motyw artystyczny indywidualny lub patriotyczny
Charakteryzuje się koniecznością naniesienia nie rzadko skomplikowanych grafik na podstawie obrazków lub zdjęć (np. portret, wizerunek postaci) albo projektu składającego się z kilku elementów/symboli (np. motywy patriotyczne). Najlepiej aby kaski miały: możliwie jak najmniej krzywizn, krawędzi i wlotów (bo każde załamanie może utrudnić namalowanie powierzonych wzorów) i oczywiście możliwie jak najwięcej miejsca na grafikę. Najlepszy byłby do tego kask prosty, gładki, obły, choć w praktyce do każdego kształtu da się dobrać odpowiedni projekt.

Wymagania:
- minimalna ilość wlotów powietrza
- wloty jeśli już są to najmniej "przeszkadzające"
- możliwie najbardziej obły i gładki kształt (zwłaszcza z tyłu kasku)

Przykładowe modele kasków:
- kaski typu Jet
- HJC CS-13 / CS-14 i podobne
- Shoei Qwest / Neotec i podobne



kask pod aerograf - motyw spiderman

Motyw Spidermana (oczy na szybce)
Trzeba koniecznie sprawdzić dostępność (oraz ceny) akcesoryjnej szybki do niego: dymionej lub lustrzanej. Często do pewnych modeli nie ma już dostępnych szybek (jak np. lustrzanych HJC IS-17), albo są one w cenie przekraczającej zdrowe zmysły i możliwe do kupienia jedynie za granicą. Można teoretycznie pomalować zwykłą przezroczystą szybkę, ale będzie przez nią widać nasze oczy, twarz i środek kasku co może zepsuć oczekiwany efekt. W takich przypadkach możemy ewentualnie "ratować się" opuszczaniem blendy w kasku, co zasłoni nasze oczy i wnętrze kasku - to rozwiązanie radziłbym wybrać jednak tylko w ostateczności.
Druga sprawa: wlot powietrza z przodu najlepiej niezbyt wyeksponowany i wkomponowany w skorupę kasku, możliwy do pomalowania, albo przynajmniej nie przesadzony. Czyli taki, by swoją konstrukcją nie zaburzał "siatki" i kształtu głowy spidermana.

Wymagania:
- możliwie najmniej "inwazyjny" wlot powietrza z przodu kasku
- możliwie gładka i obła skorupa kasku
- dostępność akcesoryjnej szybki dymionej lub lustrzanej
- w skrajnych przypadkach: kask z blendą przyciemniającą


Przykładowe modele kasków:
- AGV K-3 SV (+ szybka lustrzana/dymiona ok. 206zł)
- HJC IS-17 (+ szybka dymiona ok. 190zł, szybki lustrzane niedostępne)



kask pod aerograf - motyw venom

Motyw Venoma (oczy na szybce)
Wszystko podobnie jak w przypadku spidermana, jednakże musimy zwrócić jeszcze większą uwagę na wloty z przodu. Najlepiej gdyby ich w ogóle nie było, ale jeśli są to muszą koniecznie być jak najmniej inwazyjne dla przyszłych zębów Venoma.

Wymagania:
- brak wlotu z przodu albo koniecznie najmniej inwazyjny wlot
- możliwie gładka i obła skorupa kasku
- dostępność akcesoryjnej szybki dymionej lub lustrzanej
- w skrajnych przypadkach: kask z blendą przyciemniającą


Przykładowe modele kasków:
- AGV K-3 SV (+ szybka lustrzana/dymiona ok. 206zł)



kask pod aerograf - motyw smile

Motyw smile / czacha
Zarówno przy popularnym "uśmiechu" jak i motywach, w którym nasz kask przypomina ludzką czaszkę najważniejsza jest przednia część szczękowa kasku - koniecznie musi być pozbawiona jakichkolwiek plastików wlotów. Jedyne dopuszczalne wloty to poprzeczne dziury w skorupie. Drugi warunek: ciemna szybka, najlepiej w kształcie "okularów", między którymi skorupa kasku tworzy coś na kształt noska. Najlepiej do tego typu malowania nadają się kaski firmy Bandit.

Wymagania:
- zero wlotów na szczęce (jedynie jako dziury w skorupie) - ciemna szybka, najlepiej typu "okulary"

Przykładowe modele kasków:
- Kaski firmy Bandit lub podobne



kask pod aerograf - motyw spiderman

Motyw full face
Motywami full face nazywam te, w przypadku których grafika musi znajdować się na całej szybce. W tym celu oczywiście używana jest specjalna folia perforowana, która zostanie na stałe zaaplikowana na fabrycznej przezroczystej szybce. Wymagania odnośnie kształtu kasku są uzależnione od docelowego motywu, ale najlepiej trzymać się uniwersalnej zasady: im gładszy kask i im mniej wlotów i wypustek tym lepiej. Szybka do takiego kasku musi być koniecznie wypinana, a nie odkręcana.
Ważne: użytkowanie takiego kasku ma swoje wady. Przede wszystkim widoczność przez szybkę z taką folią jest zupełnie inna. Z pewnością trzeba się do tego na swój sposób przyzwyczaić. Zdecydowanie odradzam użytkowanie takiego kasku w deszczu i w nocy.

Wymagania:
- szybka pełna, wypinana, nie odkręcana (bez dziur na śruby czy mocowania) - kształt kasku możliwie obły i nieskomplikowany

Przykładowe modele kasków:
- AGV K-3 SV
- HJC CS-14




Po trzecie - wybór farbycznego koloru kasku

Mamy już model kask. Mamy już wybrany motyw jaki chcemy mieć na nim namalowany. Teraz pozostał nam wybór jednej z jego fabrycznych wersji. Jeśli chodzi o kolor: zazwyczaj wybiera się jednolity i możliwie najbardziej zbliżony do tła motywu - czyli jeśli chcemy malowanie w jasnych kolorach to najlepiej wybrać biały kolor kasku. Jeśli w motywie będzie dominowała czerń i ciemne odcienie - wybieramy czarny kask. W przypadku innych kolorów niż czarny i biały wybór może nie być taki prosty. Najlepiej zapytać się bezpośrednio nas o to, którą wersję kolorystyczną kasku najlepiej wybrać.

Oczywiście jeśli mamy już kask, który nie jest jednolity (ma jakąś fabryczną grafikę ze wzorkami i napisami) lub jest w specyficznym kolorze to też nie stanowi to dużego problemu. Może tylko wymagać użycia podkładów, lub zużycia większej ilości materiału by go zakryć, co może conajwyżej delikatnie wpłynąć na ostateczny koszt.

Po czwarte - wybór wykończenia kasku
Zazwyczaj mamy do wyboru kask w połysku albo matowy. Wydawałoby się, że sprawa jest prosta: jeśli docelowo chcemy mieć grafikę w połysku, wybieramy połysk, a jeśli mat to mat. Nic bardziej mylnego. Ponownie najlepiej zapytać nas o to przed podjęciem decyzji, ale w praktyce w 95% przypadków doradzamy połysk (nawet jeśli docelowo chcielibyśmy po malowaniu aerografem mieć na wierzchu lakier matowy).
Dlaczego? Już tłumaczę: kaski matowe sprzedawane przez producentów często w celu uzyskania efektu matu są pokryte czymś w rodzaju gumy (bardzo często występuje ona na kaskach firmy HJC oraz kaskach niskobudżetowych). Powłoka ta bardzo ciężko znosi kontakt z (profesjonalnymi) materiałami lakierniczymi i zdarza się nawet, że potrafi wchodzić z nimi w reakcje. Występuje więc konieczność zastosowania specjalistycznych specyfików i/lub jej całkowitego usunięcia ze skorupy kasku, co wiąze się z "brudną pracą" trwającą nawet kilka dni. Dla przysłowiowego świętego spokoju obu stron najlepiej zakupić kask w połysku niż w macie.


W razie wątpliwości pytaj śmiało!

W każdym przypadku zawsze służymy radą i pomocą w wyborze odpowiedniego kasku pod aerograf - nawet jeśli malowanie niekoniecznie zostanie wykonane u nas. Wystarczy napisać do nas.


Do galeriiSkontaktuj się z nami